Från igår

Hejsan hoppsan. Igår han jag inte blogga så nu gör jag ett litet inlägg om vad jag gjorde igår. Igår var det en spöregnar dag, så vad kan man inte göra bättre en att baka? jag gick upp ganska skapligt och fixade iordning mig sedan gjorde jag min powerpoint till mitt nationella prov i svenska. Efter det var jag så uttråkad så jag ville bara göra något roligt det var kring två tiden. Mamma hade använt egg gulor i något sammanhang så vi hade 5 eggvitor i en skål i kylen som jag tänkte att jag skulle göra något roligt av. Jag visste ju att man gör maräng på det så jag sökte på maräng och vips så hade jag visst alla ingridienser hemma.

INGRIDIENSER
Ca 25 st
2dl mandlar, ca 100g
5 äggvitor
4dl florsocker

250g smör (rumstemperaterat)
2dl florsocker
3msk kakao

GÖR SÅHÄR
Sätt ugnen på 175grader. Mixa nötterna i en matbredare. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd ner florsocker och nötter. Klicka ut smeten med en sprits, till 50 små kakor på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i nedre delen av ugnen 12-15 min. Låt kallna. Rör ihop smör, florsocker och kakako. Lägg ihop kakorna två och två men kräm emellan. Tips godast nybakade men håller även fint i kylen i en lufttät burk. Går även bra att frysa in.

Efter att jag gjort kakorna och fixat allt gick jag ner till mina bröder, tog med lite kakor och kollade hockey med dom. Jag hade one piece hela dagen för det är underbart och mysigt när det är mysväder. Hadde en jättemysig ledig tisdag.








Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0